2016-10-08

Tunnel i tunneln

Äntligen helg igen och dags att jobba i trädgården, love it!! Att jobba fysiskt utomhus är något jag verkligen gillar.

Idag har jag påbörjat vinterodlingen med att  med bubbelplast fixa en extra odlingstunnel i tunneln.
Mycket "klipp och pill" var det men det blev bra.
Men det tog tid, höll på flera timmar...

Har tidigare förberett kragarna med att gräva ur en stor del av jorden och gräva ner organiskt material och sen fylla på med jord igen. Så det blir som gödning under, maskarna älskar det och jag har mycket mask i pallkragarna redan.

Kommer att plantera det som finns på tillväxt  i plastbackarna som hänger i taket. Men det gör jag imorgon.
Där växer det rädisor, majrova, spenat, sallat mm.

Det var bra att hänga dom där eftersom sniglarna inte kommer åt dom små plantorna och dom hinner växa till sig innan jag planterar dom.

Vintertunneln är klar och jag blev riktigt nöjd. Den är 4 st pallkragar lång.

Kålen gillar verkligen  att stå  i tunneln, växer som bar den.

Här syns morötter, dill och en annat vi kommer äta upp snart.



Vi köpte och planterade även ett plommonträd idag. Det har vi pratat om länge att vi ville ha i trädgården. Nu står det där och vi får hoppas att rådjur och harar låter bli det.

Väntar med att beskära det tills nästa höst. Har även fixat med nät runt (inte med på bild) så inte rådjur och harar kan angripa det (vårt första träd vi gemensamt planterat).
Dagen gav även tillfälle till att fixa med morötterna i jordkällaren. Hade tidigare lagt dom i backar med hö. Men upptäckte att det blev fuktigt och höet började mögla.

Har nu köpt torv och gjort om det med att varva morötter mer torv istället. Det funkar nog eftersom ingen av rotfrukterna hade blivit dåliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar