2016-11-19

Vintersådd i pallkragar

Vintern har ännu inte bestämt sig för att stanna. För några dagar sen snöade det väldigt mycket och alla land täcktes av ett tjockt lager.
Odlingstunneln sopades av varje morgon och stöttades invändigt för att inte rasa ihop.
Temperaturen kröp ner till -8 grader och jag tänkte att nu kommer jag inte att hinna så i pallkragarna, för allt var fruset.
Vackert!


 Men så vände allt och det blev varmare, typisk svensk vinter. Fuktigt, mörkt och kallt och inte kul att morgon och kväll pendla till jobbet.

Det är tufft att hinna med att fixa det som ska göras i trädgården, när man bara har helgen på sig och när det mörknar så tidigt.
Men när det nu blev mildare väder passade jag på att vinterså i pallkragarna, termometern visar 5 grader och jordytan hade börjat tina i pallkragarna.
Direkt jag kom hem på fredagen gick jag ut och sådde i en av pallkragarna, med pannlampa!!
Den är ovärderlig nu vintertid när jag kommer hem efter jobbet och  går ut för att kolla i tunneln om det är ngt jag kan plocka med in som vi kan äta av.


Det blev bara sådd i en krage för det var ändå trots pannlampan för mörkt och Pablo vår katt var med hela tiden, Han satt på axlarna, hoppade omkring i min sådd mm mm. Det gick inte att fortsätta för han var på tok för kelsjuk och pockade hela tiden på min uppmärksamhet. Så himla go så man bara smälter.........

Spenat "Lazio F1" , Palsternacka "White Gem" och Dill hann jag sätta på fredagskvällen. Bilden är tagen dagen efter när det inte var kväll.


På lördagen tänkte jag fortsätta med mitt uppdrag och gick ut för att hämta grejer i växthuset. Vem möts jag av....jo Pablo!!!!
Han hade smitit in när jag plockad undan igår kväll och blivit kvar i växthuset när jag stängde och var nu väldigt hungrig och kelsjuk.
Stackarn, jag fick väldigt dåligt samvete, men har är ju så snabb och det finns många skrymslen bakom krukor, hinkar och annat att vara bakom i växthuset.
Måste tänka på i fortsättningen att kolla noga innan jag stänger dörren.

Hann så de två återstående pallkragarna och nu fick jag arbeta ensam. Pablo var mer intresserad av mat och vila än mig idag.

Rädisor, Little Gem och Morot "Deep Purple"

Morot "Nantes 2", Sallat "Bowl Red" och Rädisa "French Breakfast"
Nu är det färdigt och nät ligger på så inte ngn katt eller annat djur kan krafs upp jorden. Bara att vänta och se.

Här är mina tre pallkragar som jag vintersått i.


Planterade även i en av kragarna i odlingstunneln för att se om det är ngn skillnad på när det börjar gro och växa.

Rädisa "French Breakfast 3", Spenat "Lazio och Monnopa", Little Gem och Sallat "Bowl Red".

Täckte med löv och la fiberduk över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar