2017-04-24

Nya odlingstunneln Del1

Onsdagen den 19 april kom paketet med den nya odlingstunnel.

Jag hade tagit ledigt på förmiddagen från jobbet för att ta emot leveransen. 
Det va strålande vackert väder och lagom varmt, så jag passade på att fixa lite i växthuset när jag ändå var hemma.

Ett stort paket med den hoprullade kanalplasten och 5 paket lastades av och efter det åkte jag tillbaka till jobbet.

Vi började tidigt på lördagsmorgonen med att börja sortera alla skruvar, muttrar och allt övrigt som låg i paketen.
Manualen var skriven på ryska, men som tur va fanns även en på engelska. 
Hela dan höll vi på och skruvade ihop det mesta av delarna.



J-O funderade på hur grunden skulle sättas ihop och kom fram till att det måste sågas ut kilar i brädorna för varje båge. Vi monterade ihop halva tunneln för att se det exakta avståndet som skulle vara mellan bågarna.



Vi hann inte mer den här helgen, men va vi har jobbat med det här. Jag har lästa manualen om och om igen för att det inte ska bli fel, kan inte skryta med att min skolengelska är den bästa.

Nu återstår i veckan efter jobbet att ta bort allt från den gamla tunneln, flytta växterna till växthuset och sen montera ner den.

Grunden ska läggas på plats och mätas in så allt ligger vågrätt och är ordentligt fastsatt med jordankare. Den ska stå på samma plats som den tidigare och odlingsbäddarna ska breddas från 80cm till 100cm. Pallkragarna som jag tidigare hade som odlingsbäddar ska tas bort och ersättas med en lång odlingsbädd på varje långsida (600cm x 100m).

Sen får vi göra resten i helgen som kommer. Då blir det att montera kanalplasten på gavlarna (något jag känner mig nervös inför) och sen montera upp allt på grunden och till sist lägga på taket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar